Door ontspanning zo vrij

Lesinhoud

Hatha yoga  Hatha yoga is de meest beoefende vorm van yoga in het westen. De hatha yogamethode werkt met het lichaam en werkt diep in de kern van jezelf door. Hatha staat voor de verbinding met het lichaam, de adem en je ziel en daarmee met de Bron. Door de aandacht De Boomhouding - Vrksasanaop het lichaam te trainen, wordt je meer ontspannen en bewust van het lichaam, je gevoelens, emoties en gedachten. Je leert voelen wat er in je omgaat. Zo kunnen gedachten emoties voorbrengen. Emoties die vastgehouden worden, komen tot uiting als (spier)lijn. Yoga werkt daardoor preventief tegen allerlei lichamelijke en psychische klachten. Hatha yoga is een combinatie van lichaamshoudingen en meditatie waarbij gebruik word gemaakt van verschillende oosterse technieken zoals pranayama (ademhalingstechnieken), de chakra’s (energievelden), mindfulness en mantra’s. De houdingen zijn een vloeiende beweging met de ademhaling en hebben tot doel om je terug te brengen naar het nu en de stilte in jezelf.

Hatha yoga bij psychische klachten In tegenstelling tot veel yogavormen is deze les specifiek gericht op mensen met psychische klachten. Daarbij zijn de oefeningen enkel gericht op de lagere chakra’s; vanaf de wortelchakra tot aan de hartchakra. Bij psychische klachten is het namelijk van belang dat de mind (het denken) tot rust komt. Door de stevigheid en het anker in het lichaam te voelen, kan het lichaam zich ontspannen en komt het denken tot rust. Door de oefening in onvolwaardige acceptatie van alles wat er in de aandacht verschijnt, komt het stille en vredige meer op de voorgrond. Hierdoor groeit het Zelfvertrouwen. Ook wordt er geoefend in het doorvoelen van emoties zodat deze in de aandacht komen en ruimte krijgen om losgelaten te worden. Begeleide meditatie Deze les is zowel voor de beginnende als voor de meer gevorderde beoefenaar in meditatie. De meditatievorm is een combinatie van de yogasutra’s van Patanjali en de Advaita Vedanta. De eerste sutra gaat over de discipline ofwel, toewijding. Ook meditatie vergt regelmatige en langdurige beoefening. De tweede sutra is het stilleggen van de wervelingen. Ofwel het niet identificeren met wat er in de aandacht verschijnt.  In de Advaita Vedanta is het Zelf, ofwel de Bron, het uitgangspunt. Jij bent de toeschouwer van alles wat er in de aandacht verschijnt (zoals gedachten, gevoelens, emoties). Het lichaam en de adem helpen je om in het Nu te blijven en niet af te dwalen in gedachten of fantasie. Door meditatie sta je stabieler in het leven en laat je je minder snel afleiden door de impulsen van de mind en de zintuigen en voelt het leven meer als een flow. De doener (het kleine ik-je) komt meer in verbinding te staan met het hart waardoor je vanuit je hart gaat leven en vanuit het niet weten. Door te leven zonder plan of identificatie met wat er in de aandacht verschijnt, zak je in je oorspronkelijke staat van Zijn.                                                                                  Live Life; door ontspanning zo vrij. Mindfulness yoga Deze meditatieve yogales bestaat uit diverse houdingen uit de hathayoga en mindufulness oefeningen. De houdingen worden afgewisseld met meditatie en stilte. De houdingen zijn vertraagd waardoor de ademhaling rustiger wordt en er een diepe ontspanning te ervaren is. De les wordt afgesloten met een langere ontspanningsmeditatie. Deze vorm van yoga leert je in aandacht te Zijn. Door zonder te oordelen naar de gedachten te kijken. Want net als het geluid komen er vanzelf gedachten in de aandacht. Door afstand te nemen van deze gedachtestroom -dus zonder mee te denken en of over de gedachten te oordelen -verdwijnen ze vanzelf. Zo kan ontspanning en vrijheid ervaren worden waardoor je voluit van het leven kunt genieten. Deze vorm van yoga is zeer geschikt bij onder andere stress, piekeren, somberheid, angsten en vermoeidheid. Mindfulness wandeling De mindfulness wandeling wordt gehouden in het Haagse Bos en Clingendael. De wandeling wordt gecombineerd met oefeningen uit de mindfulness en hatha yoga. Door het lopen te vertragen en de aandacht te richten op het lichaam en de ademstroom worden gedachten rustiger. Het voordeel van wandelen is dat de oefeningen en het aandachtig aanwezig zijn makkelijker toegepast wordt in het dagelijks leven. Chakrayoga Het lichaam bestaat uit een fysiek lichaam en een subtiel lichaam, ofwel energielichaam. Het energielichaam bestaat uit zeven hoofdchakra’s ofwel energiecentra. Deze energiecentra hebben een eigen trilling, kleur, vorm, kwaliteit en element. Respectievelijk aarde en overleving, water en seksualiteit, vuur en wil, liefde en evenwicht, geluid en communicatie, licht en intuïtie, denken en bewustzijn. Door de aandacht nadrukkelijk op de chakra’s te vestigen kan de energie stromen en blijft men in balans. Door de opening en ontwikkeling van de lagere chakra’s leert men goed te aarden waardoor het denken tot rust komt. Per les worden één of twee chakra’s behandeld zodat deze voldoende aan bod komen. De hogere chakra’s zijn fijner van energie en ontwikkelen het intuïtieve vermogen en het helder voelen, zien en horen. Vaak is men meer geïnteresseerd in die hogere energieën terwijl – in ons drukke leven – de lagere energieën juist meer aandacht nodig hebben. Verder bestaat de les uit asana’s (houdingen) uit de hatha yoga. Kinderyoga en dans Yoga is een zeer goede basis voor de rest van het leven van het kind en is vooral heel leuk om te doen. Kinderen zitten boordevol energie, hebben een prachtige fantasie en zijn helemaal puur en open. Maar in deze tijd – waarin alles zich snel ontwikkelt – worden zij met veel prikkels geconfronteerd. Yoga leert het kind deze prikkels te herkennen zodat het bewust kan kiezen deze te negeren en de aandacht bij zichzelf te houden. Het kind leert zich beter te concentreren, tot rust te komen, om spanningen makkelijker los te laten en om de positieve onbevangenheid te behouden. Ook geeft yoga hen letterlijk en figuurlijk een stevige ruggengraat. Dit om bestand te zijn tegen een veelal prestatiegerichte maatschappij. En om spanningen bij zichzelf of van leraren en mensen in de omgeving los te kunnen laten. Daartoe worden speelse en ontspannende yogahoudingen gedaan. Een deel van de les wordt op muziek gedanst. Bij mooi weer gaan we in het Haagse Bosch op ontdekking uit. Godinnenyogadans De vrouwelijke energie staat voor het beweeglijke in ieder mens. Beweging transformeert…..

 

(c) 2011 Livelifeyoga • KvK 53395751 • BTW NL161562425B01